Här, Nu och Framåt ITF Taekwon-Do MMA prestation

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall.

Vad krävs för att kunna prestera när det väl gäller? Dagens inlägg kommer handla om planering, att våga tro på sig själv och inte falla för vad andra anser är rätt för dig.

wp_ss_20160918_0034-1

Hur ska man göra ? Vad gör man om planeringen inte håller?

Jag bygger mina presationer på längre sikt, jag sätter aldrig kortsiktiga mål, har aldrig tänkt en termin i taget, jag har mål som sträcker sig flera år framåt. Jag köper inte  “får se om jag är om ett år”- Mycket kan hända på ett år (det kan jag skriva under på) men om du inte kan se tydligt ditt mål framför dig exempelvis om ett år, då tror du inte på att du kan genomföra det. Man måste se målet framför sig, tydligt, du måste tro på dina resa , att ditt träningsupplägg håller, dina prestationer och mindset kommer ta dig dit du vill. Att ha en tydlig målbild är första steget till att prestera.

Min största fiende är inte brist på motivation, träningsvilja eller brist på självförtroende  – min största fiende är brist på tid. Denna terminen speciellt har varit fruktansvärt påfrestande att få ihop allt. Men då måste man hitta andra vägar att gå, hitta andra träningstider och planera utefter det. Men det kan vara svårt. Speciellt om din omgivning är på dig.

 

Många är på mig hur jag tränar, när jag tränar, med vem jag tränar med, vad jag tränar.

Om min dag inte blir som jag planerat av olika anledningar då får jag göra så gott jag kan med den tiden jag har, skulle  jag bara ha tio minuter över en dag för jag kommer hem sent, ska upp tidigt , sitter fast, you name it, då får det bli ett pass på tio min om det bara är tio minuter jag har över . Då får det bli skuggboxning det snabbaste jag kan i vardagrummet eller på busshållplatsen, armhävningar i vilorummet på jobbet (yes det har hänt)  eller höga knän eller chins i dörröpningen hemma i hallen. Jag uttnyttjar alltid min tid till max. Det är min styrka- Brist på tid, då gör jag det bästa jag kan av situationen hur jobbbigt det än är mentalt för det inte blev som jag hade planerat, hur löjligt det än känns att gå till gymmet och köra även om jag bara kan vara där i 13 min. Låt inte tiden bli ditt fall , låt inte tiden styra om du hinner träna den dagen eller ej. Det är många som gärna vill säga till mig hur jag ska lägga upp mina träningar, och jag är alltid öppen för allt som har med träning att göra, jag är dock inte öppen för när folk ska kritisera för jag inte vill göra som alla andra eller följa strömmen för att det anses vara det rätta sättet.

Träna som alla andra för sakens skull  anser inte jag vara det rätta sättet. Kolla Conor Mcgregor exempelvis (en MMA fighter) där har vi en fantastisk inspirationskälla i så många olika bemärklser (men det får bli ett eget inlägg om honom en annan gång).

Jag är väldigt abstrakt i mitt sätt att tänka eller lägg upp spelet. Jag är verkligen ingen traditionell fighter eller atlet , aldrig varit, har alltid alltid tränat efter min magkänsla- vad passar mig , min fysik, mitt mindset,  men framförallt efter vad tycker jag är kul – hur jobbar jag effektivast med min styrkor. Rätt eller fel men jag är inte intersserad att höra att jag behöver ramla av hästen 100 ggr innan jag blir en riktigt ryttare, om du behöver ramla av 100 ggr så har du tvivlat på dig själv 100 ggr för mycket. Inget fel att ramla av om du tog en risk och försökte dig på något nytt : Det är bara en styrka, Som det kinesiskta utrycket jag valde som rubrik på detta inlägg- Det är ju bara att resa sig upp igen. Men jag tror dock inte på att du måste “missyckas” för att lyckas, gör du det så är det ingen fara, det är bara komma tillbaka. Riktigt misslyckande för mig är att bara ge upp.

Så här jobbar jag kontinuerligt:

  1. Träningsplanering: Uppbyggnad, strategi ,antal träningstimmar, moment etc.
  2. Lägger in tävlingarna i planeringen
  3. Lägger in utmaningar, eventuella problem
  4. Lägger in i planeringen en strategi hur jag ska hantera dessa utmaningar och “problem”
  5. Uppföljning under terminen
  6. Analys efter säsongen är slut (gärna med en nära vän, tränare, eller någon annan nära som följt din “resa” längst säsongen) för att få ett annat perspektiv.

Glöm inte . Det är inte över förrän det är över …. Tro på det du gör hela vägen ut och även om du gör ändringar i din planering längst vägen DOCK analysera aldrig dina resultat förrän säsongen eller delmålen är avklarade. Som sagt: Det är inte över förrän det är över. Tro på dig själv hela vägen ut. 

 


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    Maria Petersson
    9 december, 2016 at 16:46

    Grymt !!!

    • Kim Amprazis
      Svara
      Kim Amprazis
      29 december, 2016 at 18:50

      Tack Maria, kul träffa dig på allt för hälsan mässan 🙂

    Lämna en kommentar